goede gerst

Actualiteiten

Bierketen verkoopt smaak en beleving

zaterdag, 27 mei, 2017

Bij de productie van bier gaat het steeds meer om smaak, beleving en duurzaamheid. Daar moet de hele keten aan meewerken, ook de teler van brouwgerst. Bij het drinken van bier is lokaal en regionaal terug van weggeweest, ambachtelijk en duurzaam wordt weer gewaardeerd. ‘Maar consumenten wantrouwen duurzame claims. Laat daarom zien dat je duurzaam werkt’, zegt marketingdeskundige Jeroen Wolten.

Tijdens de ketendag van het Nederlands Instituut voor Brouwgerst en Mout en Bier (Nibem), vorige week woensdag in Bodegraven, noemde Wolten Gulpener bier als voorbeeld. ‘Gulpener is het meest duurzame biermerk in Nederland met een lokale samenwerking.’

Gulpener bier haalt de grondstoffen uit de regio, belangrijk voor de duurzaamheid. ‘Twee derde van de consumenten vindt dat een product duurzaam moet zijn. Duurzame restaurants in Amsterdam kiezen bewust voor Gulpener.’

Veldleeuwerik
Door deelname aan Veldleeuwerik teelt Martin Topper uit Dronten op een meer duurzame wijze brouwgerst. ‘Veldleeuwerik hoeft als merk niet helemaal naar de consument. Het verhaal en de marketing, de meerwaarde voor Heineken zijn belangrijker.’

Het mooie van Veldleeuwerik vindt Topper dan het niet van bovenaf wordt opgelegd en iedereen op zijn eigen wijze er invulling aan kan geven. ‘Veel zaken binnen Veldleeuwerik deden we onbewust al. Nu ontwikkelen we acties binnen tien indicatoren en benoemen we ze door ze op papier te zetten.’

Topper is vooral groenteteler en richt zich op vergeten groenten met meer smaak, zoals gekleurde bieten en peen. ‘We moeten de beleving bij de consument terug zien te krijgen.’ Hij teelt de groenten gangbaar. ‘De verschillen tussen gangbaar en biologisch worden steeds kleiner.’

Speciaalbier
Beleving en smaak zijn bij bier steeds belangrijker. Uit onderzoek blijkt dat consumenten steeds vaker kiezen voor speciale biersoorten. Ruim 40 procent van de bierdrinkers geeft aan tegenwoordig vaker voor andere bieren te kiezen ten opzichte van twee jaar geleden.

De huidige brouwgerstrassen zijn vooral geselecteerd voor de productie van gewoon pils. Mogelijk liggen er kansen bij het telen van brouwgerstrassen met meer smaak. Telers willen daar best naar kijken, maar dan moet er wel een collecteur zijn die de ‘beleving’ kan vermarkten.

Kansen
Jos Haeck van mouterij The Swaen ziet kansen. ‘Nieuwe brouwgerstrassen kunnen de smaak van bier positief beïnvloeden. Het is mogelijk om genetisch te kijken wat gerstrassen qua smaak voor potentie hebben. Voorwaarde is wel dat de grondstof geen problemen geeft in het productieproces.’

Als het productieproces goed verloopt, is 430 hectoliter bier per hectare mogelijk, bij slechte omstandigheden maar 260 liter. Van belang zijn vooral de grootte van de korrel, het eiwitgehalte en de vergistbaarheid. ‘Een hoog rendement per hectare is belangrijk. Een slecht of goed rendement betekent in Nederland een verschil van 35.000 hectare.’

Goede relaties
Haeck benadrukt het belang van goede relaties in de keten voor het hele productieproces en een goede kwaliteit van het eindproduct. Dit omdat de verschillende schakels vaak van elkaar zijn gescheiden. ‘We moeten gewenste specificaties in de keten goed duidelijk maken.’

Haeck weet dat er brouwgersttelers zijn die zelf willen gaan mouten. ‘Ik houd mijn hart vast. Ik zeg: schoenmaker, blijf bij je leest. Je moet bij het mouten weten wat je aan het doen bent. Je moet het proces goed onder controle hebben.’

Frank Wouters van Opener Bier gaat helemaal voor beleving en smaak. Hij wil in Dongen een brouwerij openen met bierproeverij, workshops, advies, training en recreatieve activiteiten. Het streven is met zoveel mogelijk eigen grondstoffen te werken.

Vierhonderd brouwerijen
Tijdens de Nibem-ketendag waren telers, mouters en bierbrouwers te gast bij De Molen in Bodegraven, een van de ruim vierhonderd brouwerijen in Nederland. De brouwerij staat bekend om zijn brede collectie aan speciaalbieren, in totaal zo’n tachtig soorten. De brouwerij exporteert naar ruim dertig landen.

De circa zestig deelnemers kregen ook een verhaal te horen over brouwerij Rodenbach in West-Vlaanderen. Om het bier op smaak te brengen, maakt de brouwerij gebruik van kruiden in plaats van hop. De oude eiken vaten waren in de negentiende eeuw al in gebruik en de wijze van brouwen is al tweehonderd jaar gelijk gebleven. Ook dat is beleving.

Dit artikel is op 27 mei 2017 gepubliceerd op de website van Nieuwe Oogst. Klik hier voor het originele bericht.

MENU